niedziela, 22 lipca 2012

TSO: Podstawy wartości surowców

Motywacja

Jak to przy każdej grze online z możliwością handlu bywa - tak i przy Settlersach pojawia się problem "wartości" surowców i ogólnie wszystkiego tego czym handlować możemy.
Wiadomo, że w pewnym zakresie ceny ustala popyt, tak więc pewne materiały zawsze będą miały konkretną wartość... a dokładniej wartość niewspółmierną do kosztu ów towaru uzyskania. Jednak jak odnaleźć złoty środek tak we wszelkich wymianach handlowych, jak i przy planowaniu dalszego rozwoju naszej osady (gdy chcemy inwestować w to co da nam największy zysk w handlu)? Cóż istnieją po prawdzie różne kalkulatory, które jakoś tam powiedzą ile co jest warte i czy dana wymiana ma sens, czy też jest wielkim oszustwem (link). Tylko, że gdy widzę równość między bryłką rudy miedzi a kuflem piwa, to taka mała zielona lampeczka zapala się mi w głowie.
Jest to też powód dla którego powstał ten wpis, a myślę, że nawet powstanie grupa wpisów traktujących o tym temacie. Bo wszak każdy chce wyjść na "+" i ułatwić sobie życie i wymiany w tym wirtualnym świecie :)

Jak obliczyć wartość

Odpowiedź na to pytanie, nie jest wcale taka oczywista - bo o ile bez trudu możemy określić potrzebne surowce do wytworzenia konkretnego produktu, czy też zliczyć potrzebny czas do wytworzenia dobra, to jednak żadna z tych metod bezpośrednio na samą wartość się nie przekłada. Ja w swych wyliczeniach w zasadzie wziąłem pod uwagę jedynie czas. Dlaczego czas? Ano dlatego, że mając odpowiednio dużo czasu możemy w Settlersach osiągnąć wszystko... dosłownie - bo wszak nawet darmowe kryształy dostajemy raz na 7 dni. Tak więc proste spostrzeżenie się nasuwa - czas jest najważniejszym i ostatecznym zasobem. Zasobem, którego wydawanie musimy zoptymalizować.

Surowiec surowcowi nie równy

Kolejnym problemem przy porównywaniu zasobów (poza czasem uzyskania) jest również pewne oczywiste spostrzeżenie - różne surowce pozyskiwane są w różny sposób. Niektóre zasoby wymagają zbudowania kopalni (miedź, węgiel, żelazo, złoto), inne jedynie posłania geologa (kamień, marmur), a jeszcze inne potrzebują osoby, która by zasób stworzyła (leśnik, obsługa silosa). Sposób pozyskiwania surowca znacząco wpływa na jego wartość - wszak bryłkę złota wydobywa się dokładnie tyle samo czasu co pozyskuje snopek zboża z pola, a jednak wartość tych zasobów jest diametralnie różna. Dlaczego? Cóż by pozyskać 300 bryłek złota za każdym razem potrzeba nowej kopalni (która kosztuje swoje), a jednocześnie by zdobyć zboże wystarczy postawić pole. Co więcej koszty związane z ulepszaniem są powiązane z gospodarstwem, które stawia się raz, po czym może pracować całe wieki, a nie kopalniom, która zawala się po wyczerpaniu zasobów.

Dane podstawowe

Czas pracy geologa

Geolog podczas jednej wyprawy znajduje jedno złoże. Czas trwania wyprawy uzależniony jest od rodzaju poszukiwanego surowca:
  • Kamień - 4 minuty
  • Miedź - 10 minut
  • Marmur - 30 minut
  • Żelazo -1 godzina
  • Węgiel - 4 godziny
  • Złoto - 4 godziny

Różnorodność złóż

Wielkość złoża danego surowca nie zawsze jest taka sama:
  • Kamień - 4x860, 900, 3x920
  • Miedź - 3x 710, 3x 720
  • Marmur - 330, 7x340, 2x360
  • Żelazo - 9x 500, 7x 550
  • Węgiel - 3x 2900, 3x 3000
  • Złoto  - 8x 300
Do tego dochodzą drzewa, które musi posadzić osadnik, jak i złoża dziczyzny oraz ryb, które należy doładować za pomocą premii:
  • 10 chleba -> 100 ryb w tarlisku (wytwarzanie premii trwa 1 minutę)
  • 20 wody + 30 ryb -> 100 dzikich zwierząt (wytwarzanie premii trwa 5 minut)

Przetwarzanie zasobów

Skoro zahaczyliśmy już o efekty pracy magazynu prowiantu, to warto przedstawić również pozostałe możliwości transformacyjne tego budynku.
  • Pas narzędziowy: 150 desek iglastych + 150 kamieni -> 50 narzędzi (1 minuta)
  • Grube drewniane drzwi: 250 desek iglastych -> 50 desek liściastych (30 minut)
  • Blok marmuru: 250 kamieni -> 50 marmurów (30 minut)
  • Wędrowny osadnik: 25 chlebów -> 1 osadnik (5 minut)
  • Rodzina podróżników: 125 chlebów -> 5 osadników (15 minut)
  • Emerytowani bandyci: 625 chlebów -> 25 osadników (45 minut)
  • Złote jajo: 1 pisanka -> 1 moneta (5 minut)
  • Rusztowanie: 500 mieczy z brązu -> 10 mieczy z żelaza (15 minut)
  • Kufel złocistego napitku: 1000 napitków -> 10 monet (15 minut)
  • Używane długie łuki: 500 łuków -> 10 długich łuków (15 minut)
  • Zupa dyniowa: 5 dyni -> 2 monety (2 minuty)
  • Kolekcja starych prezentów: 1 prezent -> 1 moneta (2 minuty)
  • Wyprzedaż kolekcji: 5 futbolówek -> 10 monet (?)

Premie

Czy używanie premii się opłaca? Ten aspekt również rozważymy w kolejnych wpisach. Póki co jednak zanotujmy jedynie koszty poszczególnych przedmiotów premiowych:
  • Półmisek ryb: 10 ryb -> 2x produkcja przez 30 minut (1 minuta)
  • Pożywna kanapka: 40 ryb + 20 chlebów -> 2x produkcja przez 2 godziny (10 minut)
  • Koszyk cioci Irmy: 120 ryb + 60 chlebów + 20 wędlin -> 2x produkcja przez 6 godzin (30 minut)

Będąc uzbrojonym w te dane możemy przejść do wyliczania wartość poszczególnych zasobów :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz